Kerstconcert 2005

Op zaterdagavond 17 december 2005 verzorgde het gerenommeerde Brabants Kamerkoor uit 's-Hertogenbosch een imponerend kerstconcert in de Protestantse kerk te Hooge Zwaluwe.
Dit vond recensent Peter Korz (BN de Stem) van het kerstconcert :
Degelijk visitekaartje Brabants Kamerkoor
Maandag 19 december 2005 - ‘A Ceremony of Carols’ van Benjamin Britten stond zaterdagavond centraal tijdens een jubileumconcert in de protestantse kerk in Hooge Zwaluwe.
De organiserende Stichting ToonArt, zo liet voorzitter Clemens Wortel bij aanvang weten, was namelijk ‘een beetje jarig’. Dus was er alle reden om aan de vooravond van Kerstmis het eenjarige bestaan door ‘het fameuze Brabants Kamerkoor’ te laten opluisteren. Dat dit kerngezonde gezelschap van ongeveer vijfentwintig vocalisten zich in de Engelse kerstcantate thuis voelde, was in de elf korte delen goed te merken. Omlijst door Gregoriaanse processiezang werden de oud-Engelstalige verzen met grote intentie en brede dynamiek neergezet: van bijvoorbeeld het uitbundige ‘Wolcom Yole’, het solistisch helder gezongen ‘That yonge child’, het harmonisch en ritmisch op en neer deinende wiegeliedje ‘Balulalow’ tot en met het door grote zangkracht bevestigende ‘This little babe’.
Moeilijker in het gehoor liggend, maar door Britten indertijd als dienstweigeraar ook onder beroerde oorlogsomstandigheden op papier gezet, waren de ‘snerpende klanken en een bibberende begeleidingsfiguur’ van de ‘Freezing winter night’. In de uitvoering door het kamerkoor bleek juist dit onderdeel muzikaal nog behoorlijk lastig, ondanks de vasthoudende begeleiding op de harp waarvoor Britten in zijn veel gehoorde ‘Carols’ een unieke ondersteunende rol had weggelegd.
Als aanloop naar dit grote aandeel van de harp speelde Kirsten van den Hogen twee solo-werken. Stemmige snarenmuziek, dat zeker, maar de etiketten die componist David Wat- kins op zijn ‘Petite Suite’ had geplakt, konden net zo goed verwisseld worden door geheel andere. De dunne transparante klanken van ‘een bewolkt nachtlandschap’ hadden bijvoorbeeld ook voor ‘zandheuvels in de woestijn’ of ‘ruimtedromen’ kunnen gelden. Wat programmatische titels betreft was de opsomming van de drie delen van deze kleine suite - ‘zonsopgang over de Seine’, het reeds vermelde ‘nachtlandschap’ en een ‘Zuid-Amerikaanse dans’ - trouwens toch weinig samenhangend. Het spel van Van den Hogen klonk er in de ideale kerkakoestiek echter geen maat minder fraai door.
Met het ‘Ave Maria’ van Rachmaninov en drie delen uit de ‘Chrysostomos-Liturgie’ van Tschaikovsky had dirigent Fokko Oldenhuis als inleiding op het kerstconcert voor Russisch-orthodoxe muziek gekozen. Met de boeken van de koordames al of niet op de standaard en de heren vanaf een opstapje duidelijk zichtbaar en hoorbaar leverde Het Brabants Kamerkoor hierin al een artistiek degelijk visitekaartje af vol overgave, concentratie en verstaanbaarheid, ondanks de versmelting van de talrijke nasale en sissende medeklinkers in deze oude Oost-Europese lofzang. Net als bij binnenkomst liet Egbert Tienkamp na afloop van het drukbezochte concert vanaf het vernieuwde Knipscheer-orgel horen dat gewijde muziek in deze monumentale dorpskerk goed te waarderen valt.
Peter Korz
(uit BN De Stem van maandag 19 december 2005)
        Ga met de cursor over de foto's en klik om te vergroten. Met de pijl-toetsen scrolt u van links naar rechts.

Plants: image 1 of 18 thumb
Plants: image 2 of 18 thumb
Plants: image 3 of 18 thumb
Plants: image 4 of 18 thumb
Plants: image 5 of 18 thumb
Plants: image 6 of 18 thumb
Plants: image 7 of 18 thumb
Plants: image 8 of 18 thumb
Plants: image 9 of 18 thumb
Plants: image 10 of 18 thumb
Plants: image 11 of 18 thumb
Plants: image 12 of 18 thumb
Plants: image 13 of 18 thumb
Plants: image 14 of 18 thumb
Plants: image 15 of 18 thumb
Plants: image 16 of 18 thumb
Plants: image 17 of 18 thumb
Plants: image 18 of 18 thumb